Sunday, April 10, 2011

Fakta(!) Percaya Atau Tidak.?

tengah syok2 'godek2' internet tadi...tiba2 jumpa beberapa fakta..best la jugak..psstt..kalau dah tau,diam2 je..ilmu untuk dikongsi kan..hee~..


Percaya tak yang ''Dalam 5 jari tangan kita, jari hantu kukunya lebih cepat panjang @ tumbuh.''
patut la jari ni yg paling panjang..haha



Percaya tak yang posisi tubuh mempengaruhi memori. ''Bila orang seketika lupa dengan tanggal-tanggal penting dalam hidupnya, mengubah posisi tubuh bisa membantu mengembalikan ingatannya tersebut. Misalnya dengan berjalan sejenak atau meniru posisi pada saat momen itu terjadi. Memori bisa bersimpan dalam indera. Selain posisi tubuh, bau dan suara juga dapat membangkitkan memori.''
haa..ni kalau korang terjumpa orang wat posisi pelik uh , maknanya dia tengah flashback ler tu..kah3.. 




Percaya tak yang ''Seumur hidup kita meminum air sebanyak kurang lebih 75,000 liter...Seandainya kuota air dalam tubuh kita berkurang 1%, kita akan terus merasa haus.
wow..dahsyatnye...jadi..kalau ada orang bagi air , kita kena ambil ! (takde kena mengena..haha)


Percaya tak yang ''sebanyak 110,000 juta tan karbon dioksida memenuhi atmosphera setiap tahun kesan pembakaran petrol. Untuk menyerap semua gas tersebut, ia memerlukukan hutan seluas benua Australia.''
fuhh..bayangkan Australia tu besar mana? mampu ke kita nak tanam pokok sebanyak tu?tu baru pembakaran petrol..tak kira lagi yang asap rokok tu..yang suka bakar sampah tu lagi..adeshh...dunia2...membebel macam makcik selama tiga minit!


Percaya tak yang ''kelapa paling besar di dunia boleh diperolehi hanya di Kepulauan Seychelles di Lautan Hindi. Berat buahnya yang masak mencapai sehingga 22 kilogram''.
ni kalau jatuh atas kepala orang , bukan setakat pngsan je orang tu..aku rasa tertanam terus dia dalam tanah..hehe


ok la...cukup la setakat ni kan?hehe...ada masa nanti ,aku tambah lagi... tata.. =)
terima kasih sebab rajin tambah ilmu...kah3...

sumber~internet....

No comments: